zaterdag 15 januari 2011

Ontmoeting met een loslopende hond


Er woont hier achter ons in het bos een koppel met 2 herdershonden. De ene is poeslief, maar de andere is agressief tegenover andere honden én mensen. Als we ze tegen komen zoekt het baasje een boom op en wikkelt zijn leiband er een paar keer rond omdat hij hem niet in toom kan houden. Ze gaan altijd in de schemering wandelen omdat ze dan minder mensen tegenkomen.
Zo ook gisteravond.
Ik zag ze al van ver afkomen, maar tot mijn verbazing kwamen de 2 honden op ons af lopen. Ze waren dus alletwee los !!!
Carat liep direct 10-20m achteruit (de held!), maar Dorit stond pal.
Die herder vloog dus direct op Dorit, en de baasjes ...kwamen zelfs niet dichter, we stonden er dus alleen voor.
Ik wachtte het goede moment af om dienen herder bij zijn achterwerk in zijn liezen vast te grijpen om hem rond te slingeren. Een techniek die ik tijdens een cursus geleerd heb, maar alleen nog maar 2x op de hondenschool bij het lesgeven heb moeten toepassen. Door de regen stond ik echter niet vast op mijn benen om hem weg te slingeren en dit lukte ook maar half.
Toen keerde diene herder zich tegen mij en sprong naar mijn borst. Ik duwde hem weg en we gingen beide tegen de vlakte, ikke met één been in de sloot. Nu heeft hij mij te pakken was het eerste wat ik dacht, maar toen vloog Dorit er bovenop ...en rolde hij van mij weg. Hij stond op en stond even verdwaasd te kijken, en toen Dorit weer op hem af ging liep hij plots terug naar zijn baasjes die stonden te roepen. Ik riep Dorit terug, en gelukkig luisterde ze ook.
De baasjes kwamen iets dichter en vroeger of 'alles in orde was'. Ik riep terug dat ik even op mijn effen moest komen, ik wilde ook Carat terug bij me hebben en dienen andere herder was nog tussen Carat en Dorit.
De ander hond liep dan ook uiteindelijk terug. Ik bekeek even mijn kleding en of Dorit in orde was, en toen terug naar die mensen.
Wat dacht je... die waren al bijna uit het zicht...
Ik balanceerde even tussen mij kwaad maken en er achter te gaan of opgelucht zijn omdat we het zonder kleerscheuren(hoop ik toch) ervan afgebracht hebben. Het laatste won het, ik had ook geen zin meer in een confrontatie.

Geen opmerkingen: