vrijdag 27 maart 2009

Cujo: het wordt lastiger, dilemma's



Gisteravond zijn we voor het eerst moeten overgaan tot het geven van een volledige dosis pijnstillers aan Cujo. Het blijft heel moeilijk inschatten of Cujo pijn heeft, of dat hij gewoon zeurt omdat hij zich door het gezwel niet gemakkelijk kan leggen. Hij kan het ons immers niet vertellen. 's Avonds, na het avondeten, heeft Cujo blijkbaar het meest last. Na het geven van pijnstillers valt hij dan uiteindelijk toch bij ons in de bank in slaap, en we vermoeden dat hij de nacht dan verder ook goed doorslaapt. Overdag doet hij het volgens mijn ouders ook redelijk goed, af en toe zeurt hij even, en kijkt hij naar de plaats van het gezwel, maar meestal loopt hij normaal rond.

Verder houden 3 aartsmoeilijke vragen ons momenteel continu bezig, omdat we deze wellicht op korte termijn zullen moeten beantwoorden:
1) Hoe bepaal je wanneer het het moment is dat je de moeilijke beslissing moet nemen om hem te doen inslapen ? Zoals ik in het begin al vertelde kunnen honden het niet zelf vertellen hoeveel pijn ze hebben. We willen Cujo niet nodeloos langer pijn laten hebben dan nodig, maar we willen ook zeker niet te vroeg beslissen wanneer hij toch nog genoeg momenten van plezier beleeft. Momenteel gaat het overdag nog goed, hij lijkt minder last te hebben wanneer hij wat kan rondlopen of er afleiding is.
2) Waar laten we hem inslapen ? Thuis in zijn vertrouwde omgeving ? Of in de dierenkliniek, waar hij rustiger is dan bij de dierenarts in onze eigen woonplaats ? In ieder geval denken we dat Dorit erbij moet zijn, zodat ze zelf kan constateren dat Cujo er niet meer is, zodat ze hem achteraf niet loopt te zoeken of zich afvraagt wat we met Cujo gedaan hebben.
3) Wat doen we met achteraf met Cujo ? Gewoon achterlaten doen we liever niet, begraven in de tuin ook niet. Cremeren, zoals ik bij mezelf ook zou willen ?

Voor ons is dit de eerste keer, en de antwoorden zullen waarschijnlijk altijd persoonlijk blijven, maar alle advies is welkom.

5 opmerkingen:

Verbeke Paul zei

Beste Gunther, ik heb zo een vermoeden dat het antwoord op deze vragen wel zal komen als de tijd ervoor rijp is. Vertrouw maar op uw intuïtie !

harald zei

zoals paul al zegt als de tijd rijp is weet je dat.
Honden geven het op een gegeven moment wel aan als het genoeg is geweest , je kent je hond goed genoeg na al die jaren dat je op dat moment weet dat het genoeg is geweest en ze hn rust verdienen hoe moeilijk het dan ook nog zal zijn.

m.b.t. het laten inslapen heb ik dat toch altijd bij mij thuis laten doen, hier was het voor mijn kanjer altijd plezierig en konden ook de andere dieren die er rondliepen uiteindelijk afscheid nemen.
vindt dit zelf ook prettiger dan dat het gebeurd bij dierenarts / kliniek waar het allemaal wat koeler toegaat. Geef mij maar de eigen vertrouwde omgeving.

ikzelf heb ze bij mijn ouders begraven waar we voldoende ruimte hebben ,maar kan me voorstellen dat mensen ze ook laten cremeren.

wens jullie heel veel sterkte de komende periode met jullie kanjers en hoop dat cujo toch nog een poosje met veel plezier samen kan genieten met jullie.

Femke zei

Ik heb geen idee wat ik zou doen. Maar ik wens jullie alle sterkte van de wereld toe!

Tom zei

Tja, als je begint aan een hond, dan weet je eigenlijk ook dat er ooit zo'n moment komt. Maar je staat er nooit bij stil hoe zwaar zo'n beslissing eigenlijk is. Verder ben ik het eens met de reacties hierboven van Paul en Harald. Ik wens jullie veel sterkte.

Patrick zei

Het idee al dat je hierover moet gaan nadenken....sterkte hiermee.