zondag 16 augustus 2009

Verslagje Dog Survival Tremelo

Wat een ervaring was me dat gisteren ! Het was de eerste keer dat we aan zo'n dog survival meededen, en ik wist vooraf ook nog niet goed wat me te wachten stond. We zouden het wel rustiger aan doen wegens de blessure van Dorit.
Het was zwaar, loodzwaar. Zwaarder dan ik vooraf ingeschat had, en de weersomstandigheden deden er nog een schepje bovenop, al mochten wij dan nog niet klagen omdat we reeds 's morgens konden starten.

De survival zelf betrof zo'n 8km lopen door vooral weide, en af en toe een beter begaanbare wegel, maar ook door bvb. sloten met slijk waar je 20cm in zakte. Bovendien moesten er onderweg in totaal 16 proeven afgelegd worden.

Ik probeer ze nog te herinneren in willekeurige volgorde:
* door houten kisten gebukt lopen, waarbij de kisten onderweg een paar bochten maakten, de hond voorop
* onder en over (een soort van) agilitysprongen kruipen en springen, samen met de hond
* samen over een gladde (zonder steunlatten) schans kruipen (iets hoger dan bij agility) en aan de andere kant er terug afglijden
* boogschieten (hond kan even rusten)
* tennisbal in een emmer gooien (hond kan even rusten)
* over een soort loopbrug (samen) lopen
* zaklopen (hond loopt naast je mee)
* kruiwagen rijden (hond in de kruiwagen !)
* 10m samen onder een militair camouflagenet kruipen
* samen door een spinneweb (allemaal koorden) kruipen
* 10m samen door het water (1m hoog) van de ene naar de andere kant lopen
* samen nog een extra hoge schans over klimmen, en aan de andere kant weer naar beneden glijden
* samen over balen stro lopen en springen
* samen over een hindernis van balen stro kruipen
* een rondje fietsen waarbij de hond naast je loopt
* door een sloot met slijk en over een paar hindernisjes kruipen

Alles bij elkaar krijg je zo een opeenvolging van tussenspurtjes en (al dan niet een paar) recuperatiemomenten, en ook een spel- en geluksaspect tussendoor, zodat niet altijd de snelste wint.

In het begin heeft Dorit af en toe stilgestaan (wachtte ze op vriendinnetje Umi ?), maar de tweede ronde is ze blijven lopen. Ik schat dat ze daarmee in totaal zo'n minuutje verloren heeft, maar dat was ingecalculeerd (ik had zelf wegens de blessure meer tijdverlies verwacht), en waar ik vooral trots op ben is dat ze de proeven allemaal met glans heeft doorstaan !

Een uitslag hebben we nog niet (alleen de eerst 10 zijn afgeroepen), maar we hebben toch al meegevierd met de mooie overwinning van Steven met Cujo, en de achtste plaats van Sofie met Umi bij de ladies. Nogmaals proficiat !


Later volgen uitslag en fotootjes.

5 opmerkingen:

Femke zei

Echt heel goed gedaan allebei! 't Is inderdaad zwaar hé. Maar geef toe: het gevoel daarna is erg voldaan hé!

Unknown zei

ik vond je verslag van de dogsurvival van gisteren heel leuk. Ik wou je dan ook vragen of ik dit mag plaatsen op de blog van Tremelo voor het nieuwsblad ? (www.nieuwsblad.be/tremelo)
ik ben de webcorrespondente voor Tremelo en kon er gisteren jammer genoeg niet bij zijn. ik zou natuurlijk het verslag onder jouw naam plaatsen!

groetjes

Conny

Gunther Selena Cujo Dorit zei

Connie, geen probleem hoor !

Unknown zei

het staat op www.nieuwsblad.be/tremelo!

Steven zei

Chance dat Dorit zo'n zotte trees is :D