zaterdag 6 maart 2010

W12 T5 Omloop van Axel (Halve Marathon)



Opdracht geslaagd vandaag. De bedoeling was de halve van Axel in een tijd tussen 1:38 en 1:42 te lopen, en het werd uiteindelijk 1:35:02.
Doordat ik eerst nog les moest geven op de hondenschool, en wat getreuzel thuis (volledig voor eigen rekening trouwens), was ik maar op het nippertje in Axel.
Verder helemaal niet erg, want de eerste kilometer werd gezamenlijk afgelegd achter een auto, dus opwarmen was niet echt nodig.
Direct na de start werden er direct groepjes gevormd, want iedereen wist dat de eerste helft tegenwind ging zijn, en de eerste kilometers gingen direct tussen 4:30 en 4:40 de kilometer. Eigenlijk te vlug tegen wind, maar ik dacht dat ik deze winst misschien toch wel kon gebruiken voor als het op het eind wat minder ging zijn. En ik had best 'goeie benen', dus waarom er niet even van profiteren, na het keerpunt zou het toch hoofdzakelijk mee wind zijn.
En zo bleef het groepje samen tot halfweg, midden in een mooi stukje natuurgebied. Normaal zouden hier ook veel vogels zitten, maar die gaven deze keer niet thuis.
Toen we eindelijk wind in de rug kreegen, was dit voor sommigen in de groep het sein om het tempo op te voeren naar 4:20/km, en daar had ik het toch wat moeilijk mee. Doordat ik op de tanden moest bijten liep ik ook (de spijtig genoeg enige) drankpost voorbij, en in een reactie keerde ik terug om toch wat te drinken. Hierdoor verloor ik de aansluiting met het groepje, en kwam ik samen met de snelste vrouw tussen de twee uiteengevallen groepjes te liggen. Ik kon me laten terugvallen, maar vond dit onzinnig met wind in de rug, en zo liepen we een paar kilometer samen tot ik mijn medeloopster ineens haar snellere benen terugvond en ook 4:20 begon te lopen. Ik besloot te passen en even comfortabel tussen 4:30 en 4:40 te blijven lopen. Tot mijn blijdschap was dit ook voldoende om kilometer na kilometer wat teruggevallen lopers in te halen. Veel bekenden van op de kortere afstand van de laatste jaren ook. De afstand met het eerste groepje bleef ook zowat hetzelfde, en uiteindelijk viel dat ook uiteen en kon ik de laatste kilometer nog versnellen en enkele plaatsen winnen (sorry Aschwin ;-)). Dat versnellen wees erop dat het vandaag verstandig aangepakt werd, en na een moeilijke lange duurloop van vorige week is het vertrouwen weer helemaal terug !
Buiten kwam ik ook Wim nog even tegen, die een supertijd had gelopen, en achteraf werd er nog duchtig nagekaart met den Dierk, Steven, Wendy, Karlien, Rik, Filip, Patrick, Rudi, Peter, Danny, Dirk, en ik vergeet er nog wel wat...

2 opmerkingen:

van den Abeele zei

Günther, je hebt goed gelopen gisteren in Axel. Ik had niet in de gaten dat jij het was die me nog voor de finish voorbijsnelde!
Ikzelf ben nogal twijfelachtig over mijn eigen 'prestatie'.

Wendy zei

Chique gedaan! 't Was een lieve meneer aan de drankpost, had zelfs zin om er gewoon te blijven staan :p