woensdag 30 april 2008

Osgood Schlatter


Neen, dit stukje gaat hier niet over dienen Oostenrijker die zoveel in het nieuws is tegenwoordig, maar 'waarschijnlijk' wel over de last onder mijn knie die zich al enkele maanden manifesteert. Het belet me niet te lopen, alleen wel om 'hard' (>13km/u) te lopen.

Wat is Osgood-Schlatter?
Het is een aandoening die in 1903 door twee artsen, Dr. Robert Osgood en Dr. Carl Schlatter, is beschreven.

Wat is het voor een aandoening?
Bij Osgood-Schlatter is er pijn op de plek waar de kniepees (patellapees) aan het scheenbeen vastzit. Op het scheenbeen (tibia) net onder de knieschijf (patella) zit een "heuveltje" (voor de fijnproevers Tuberositas Tibia) waar het probleem opspeelt. De oorzaak is waarschijnlijk een tijdelijke disbalans tussen de kracht van de spieren aan de voorzijde van het bovenbeen (Quadriceps) en de kwaliteit van de peesaanhechting. Osgood-Schlatter is mogelijk de meest voorkomende oorzaak van knieklachten bij kinderen tussen de 11 en 16 jaar oud. Bij een Fins onderzoek bleek dat 13% van de tieners daar symptomen van Osgood-Schlatter hadden.

Dat van die leeftijd maakt mij weer goed gezind... ;-);-);-)

Wat zijn de symptomen? Allereerst is de plek pijnlijk als je er op drukt. Ook het strekken van het been, tegen weerstand, is pijnlijk. In het begin na een inspanning maar later ook tijdens de inspanning en ervoor. Vaak is er ook sprake van een lokale verdikking en een ontstekingsreactie (warm en rood). De klachten zijn niet altijd aanwezig maar kunnen een grillig verloop hebben. Buiten het sporten zijn vooral traplopen en hurken pijnlijk.

Eind vorig jaar ben ik begonnen met (bijna) elke dag op het werk via de trap naar mijn werkplek te gaan, en dit over 9 verdiepingen, soms al eens lopend of met 2 treden tegelijk. Het doel was meer kracht in mijn benen te krijgen, maar waarschijnlijk heb ik weer overdreven...

Symptomen en vermoedelijke oorzaak klinken aannemelijk, de leeftijd waarop het normaal voorkomt echter... maar het blijkt gelukkig dus ook bij lopers op latere leeftijd voor te komen.

Oh ja, de activiteit van maandag en dinsdag :
Ma: Bosloop 7km tegen ?km/u, onderweg even weggegleden en lichte verrekking in de buikspieren opgelopen (het bewijs dat ik er toch heb ;-))
Di: Wegloop 8km tegen iets meer dan 11km/u

Vandaag rustdag !

Geen opmerkingen: