maandag 2 november 2009

Het onrecht van Bovenkarspel


Nog nooit heb ik zo lang moeten nadenken over een titel. Is de titel niet te zwaarwichtig voor een een verhaal over een resultaat van een hobby ? "Misschien wel".
Maar anderzijds zijn we wel voor een heel groot gedeelte van onze tijd met onze hobby bezig. "Ja, eigenlijk dagelijks..."
En hadden wij anders dit weekend de verre verplaatsing gemaakt naar Bovenkarspel, ook al was het gezelschap dik in orde ? "Ik denk het niet"
En winnen wij elke dag een Canicrosswedstrijd, ook al was het deelnemersveld deze keer in NL kwalitatief een stuk minder ? "Zeer zeker niet"
En wie wint er eens niet graag ?
"Ik ben er zeker van dat dit iedereen is, gelet op de reacties na elke wedstrijd waaraan we deelnemen".
En we genieten ook altijd een stuk mee met ieders overwinning, en het gezellig samenzijn na de wedstrijdjes is een gedeelde beloning. Of het nu om recreatieve loopwedstrijdjes of agility of canicross met de honden gaat. Het maakt niet uit.

Maar het mocht gisteren niet zijn voor Selena in Bovenkarspel. Samen met kanjer Cujo (van nonkel Steven) liep Selena dé canicross van haar leven en zoals ze dan dikwijls zeggen "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" de beste tijd van alle deelneemsters uit haar reeks. Zo hebben we het zelf in ieder geval toch ook geklokt.

Het was tijdens de prijsuitreiking dan ook aftellen tot haar naam werd afgeroepen. Maar aan onze tafel sloeg de verstomming toe toen Selena... helemaal niet afgeroepen werd...

Onduidelijkheid troef. Na de prijsuitreiking (door Martin Gaus voor de hondenkenners) volgde een stormloop naar de organisatie, want we waren niet de enigen die blijkbaar benadeeld waren. Maar voor niemand waren de gevolgen waarschijnlijk zo groot.

Om kort te zijn. Selena stond 1) in een andere reeks opgenomen (de langste afstand ipv. de korte, terwijl het een totaal andere reeks loopnummers betrof), en 2) stond Selena als niet aangekomen vermeld.

Iedereen die organiseert kan fouten maken, maar je moet dan na klacht wel de klasse hebben om deze recht te zetten.

Niet in Bovenkarspel dus. Onder het motto van 'We kunnen de prijsuitreiking niet opnieuw doen' en 'We hebben toch ons best gedaan' werd alles geklasseerd...

Ik denk niet dat ze ons dus nog in Bovenkarspel gaan terugzien, en voor een doorbraak voor canicross in NL is dit toch een slechte zaak, getuige ook het bezoek van de organisator in het hotel achteraf waarbij hij meldde dat hij er ook de brui aan gaf wegens de perikelen van de dag en de amateuristische aanpak.

Wat hebben we dus geleerd van de Canicross wedstrijd van gisteren ?

1) dat Nederland voorlopig niet klaar is voor het organiseren van Canicross wedstrijden zoals wij in België kennen. Zonde en raar want NL staat toch bekend om zijn sterkte in organiseren, en het lukt toch ook met bvb. de agility waarin we ook veel wedstrijden in NL spelen
2) dat we lekker verwend zijn in België met de organisaties van de VCF, waar dit soort toestanden ondenkbaar zijn. Zo worden bvb. de uitslagen al ruim vóór de prijsuitreiking opgehangen zodat evt. fouten steeds tijdig kunnen rechtgezet worden
3) en niet de minst belangrijke : dat we gelukkig geen podium en prijzen nodig hebben om te weten dat Selena en Cujo gisteren de winnaars waren. Getuige de vele toffe reacties van de vele andere canirunners, zodat de rest van het weekend evengoed toch nog "leute en plezier" was !

En volgend weekend is er weer een goed georganiseerde canicross ! ;-)

6 opmerkingen:

Gunther Selena Cujo Dorit zei

Eind goed, al goed. Er heeft iemand hard zijn best gedaan om de uitslag recht te trekken. Ik denk dat ik weet wie, en bedankt daarvoor ;-)
De uitslag staat op de site van de VCF !
Tx aan Steven en "Etienne" voor het melden.

Femke zei

De uitslagen zijn nu gecorrigeerd, dat is al iets :). En het plezier staat nog altijd boven resultaat! Maar moest ik zoiets meemaken, kzou het ook niet leuk vinden. Enfin, volgende week idd weer een super cross!

Tarcio Nanne zei

Hallo Selena, ik begrijp je boosheid en het is ook erg jammer dat het zo gegaan is. Elk jaar probeer ik weer een cross van de grond te tillen samen met de hondenschool. Mijn status hierin is die van een enthousiaste vrijwilliger. Dat maakt dat ik afhankelijk ben van hetgeen de hondenschool verder aan faciliteiten en mankracht inbrengt om de dag een succes te maken. De inzet en kennis van de vrijwilligers liet hier en daar te wensen over. Dit heeft er toe geleid dat het o.a behoorlijk fout is gegaan met de uitslag. Ik heb dit zo snel als mogelijk verbeterd en Nicky op de site laten zetten. Maar het is natuurlijk mosterd na de maaltijd. Zoals ik in het hotel al vertelde heb ik mijn conclusies getrokken. Wil Bovenkarspel blijven bestaan dan zal er meer gedaan moeten worden aan kennis en inzet. De hondenschool ziet geen kans om dat te bieden. Voor mij dus reden om er mee te stoppen. Ik heb al die jaren met plezier jullie mogen ontmoeten en dar heb ik een mooie herinneringen aan. Zo'n afsluiting van de 6 de cross heeft mij wel wat pijn gedaan. Maar ik denk dat jij ook uit ervaring (je doet aan veel evenementen mee) dat iets pas kan lukken als alle (honden)neuzen de zelfde kant op staan. In dat opzicht ontlopen Belgie en Nederland elkaar niet zo heel veel hoor! Succes in de komende wedstrijd. Tarcio Nanne

Tarcio Nanne zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Gunther Selena Cujo Dorit zei

No hard feelings Tarcio, ik weet inderdaad als geen ander hoezeer je afhankelijk bent van anderen bij een organisatie, en mede door Wilfried weten we hoe de vork in de steel zit. Ook succes met je (nieuwe) uitdagingen, en wellicht komen we elkaar nog tegen, want het (honden)bloed kruipt waar het niet gaan kan he...

Gunther Selena Cujo Dorit zei

PS. Verwijderd 2e bericht van Tarcio was een kopie van het eerste.