zondag 26 juli 2009

Slotdag van een saaie Tour ?


Omdat de meningen op facebook redelijk verdeeld zijn wil ik ook even deze stelling opgooien.
Ja, ik vond dit zelf een megasaaie Tour, met als apotheose een (ik zal de exacte woorden vanop FB herhalen) een wanvertoning op de Ventoux, de rit waar iedereen het meeste van verwacht had. Zo kon het dat met Garate, met alle respect, een mindere naam op de prachtige erelijst kon bijgeschreven worden. Armstrong heeft ook ooit eens een cadeautje weggegeven aan Pantani, waar hij nu nog altijd spijt van heeft. Misschien overkomt dit ook de Schlecks of Contadors van deze tijd.
Maar wat zijn de redenen waarom dit een saaie Tour was ?
Komt het door het opnieuw aanwezig zijn Armstrong, wat veel aandacht van de rest wegnam ?
Komt het doordat het Astana-blok veel te sterk was voor de rest, en er alleen maar gecontroleerd werd ?
Komt het omdat de echte tijden van de ploegentijdrit tellen en er al direct te grote verschillen zijn ?
Komt het doordat er te weinig aankomsten bergop waren, en dikwijls de laatste beklimming te ver van de finish lag ?
Komt het doordat er weer meer doping in het peloton is, waardoor de gemiddeldes te hoog liggen om nog weg te geraken ?
Komt het doordat er in de Tour geen bonusseconden te winnen zijn aan de aankomst ? (vind ik zelf een sterk gemis, anders zou iedereen gemotiveerder zijn om 'zelf' als eerste over de meet te bollen)
Wat vonden jullie ervan ?

2 opmerkingen:

Steven zei

't Resultaat van jarenlange doping-heksenketels is de Tour 2009: minder machtsontplooiingen en gelijkere waarden. Jammer van Contador die erbovenuit steekt, anders was de Tour héél spannend geweest..enkel de ploegentijdrit zouden ze er voor mijn part mogen uitgooien. Maar ik zie 't zitten voor 2010 met jurgen van den broeck, als ze die es omringen met helpers ipv 'boring' Evans is er een mooie toekomst in het ronderennen voor België.

Luc zei

't Was inderdaad saai maar wat wil je met ploegleiders die zeggen dat ze (op dat moment) de gele trui liever NIET hebben ? En de Schlecks die aanvallen met hun hoofd achteruit ? Ik wil niet ouderwets doen maar vroeger was de tour toch interessanter. Laat ons in ieder geval Van Den Broeck en Monfort nog wat groeien en dan er wachten ons misschien nog mooie jaren.